Enhanced Conversions: Sporing af lange kunderejser på tværs af enheder

Hvad er ’Enhanced Conversions’?

Enhanced Conversions er en metode til at gøre Google Ads i stand til at binde det oprindelige klik sammen med en konvertering, som er blevet foretaget på et andet tidspunkt.

Det gør den ved hjælp af den information, som brugeren har angivet i kontaktformularen.

For eksempel, hvis en bruger klikker på en Google Ads-annonce, men først 10 dage senere besøger hjemmesiden igen og udfylder en kontaktformular, så gør Enhanced Conversions at Google ved, at det er samme person.

Dette giver dig flere og præcise data omkring de konverteringer, som finder sted.

Det kan være informationer som:

  • Navn
  • Telefonnummer
  • Adresse
  • Email adresse

Vores fortrukne metode at sende disse informationer til Google Ads er via Google Tag Manager (datalayer på hjemmesiden). Det kan også gøres via en API.

Informationerne sendes med over i Google Ads, sammen med alle konverteringerne som sendes videre.

Bemærk: Der findes tilsvarende muligheder for Meta Ads, hvis man benytter server-side tracking (også kaldet ’Conversion API’).

Her ville man kunne indsende data som:

  • email address (em)
  • IP address (client_ip_address)
  • name (fn and ln)
  • phone number (ph)

Med andre ord så er koncept Enhanced Conversions en udvidelse til regulær konverteringssporing, hvor man som virksomhed kan få mere ud af ens Google og Meta Ads, ved at sende flere informationer, omkring konverteringerne med over i platformene.

Hvad får man ud af det?

Med Enhanced Conversions kan Google Ads bedre matche en bruger med en konvertering. Dette kan især være gavnligt i tilfælde, hvor en bruger har klikket på en annonce, men først udfylder en kontaktformular flere dage senere.

På denne måde kan man nemmere tegne et billede, af jeres leads kunderejse, og en tidligere besøgende bliver i lavere grad forvekslet med en ny besøgende, fordi en cookie i mellemtiden er blevet slettet.

Eksempel 1:

  1. Anders klikker på en Google Ads annonce.
  2. Anders’ cookie udløber efter 7 dage.
  3. Efter 10 dage sender brugeren en kontaktformular.
  4. Anders har i kontaktformularen skrevet ”[email protected]” som mailadresse.
  5. Anders er eller har også været logget ind på sin Google-konto med denne mailadresse.
  6. Google Ads kan nu binde det initielle klik sammen med kontaktformularen. Det ville de ellers ikke have kunnet gøre.

Eksempel 2:

  1. Anders klikker på en Google Ads annonce fra sin arbejdscomputer
  2. Anders går på sin mobil, og han udfylder en kontaktformular.
  3. Anders har i kontaktformularen skrevet ”[email protected]” som mailadresse.
  4. Anders er eller har også været logget ind på sin Google-konto med denne mailadresse.
  5. Google kan nu binde arbejdscomputer-besøget og mobil-kontaktformularen sammen. Det ville de ellers ikke have kunnet gøre.

Anders er også logget ind på sin Google-konto med denne mailadresse.

Dette resulterer i generelt bedre sporing og – specielt ved længere købsrejser – flere sporede konverteringer.

I en verden hvor købsrejsen foregår på flere devices og over en længere periode, så er Enhanced Conversions GULD værd.

Er Enhanced Conversions GDPR-compliant?

Og jeg ved hvad du tænker, og JA Enhanced Conversions er GDPR-compliant, såfremt at du har indhentet aktivt samtykke, via eksempelvis Cookiebot eller Cookieinformation.

Det kan anbefales også at kryptere dataen med HASH for at undgå, at andre værktøjer potentielt kan hacke sig til dataene.

Så du behøver ikke at finde din GDPR-fløjte frem – jeg kommer ikke til at forslå noget, som er på kant med et EU-direktiv.

Hvem kan drage fordel af Enhanced Conversions?

Enhanced Conversions er relevant for dig, som allerede har et solidt tracking-setup, hvor du har opgraderet med serverside tracking, og ønsker at indsamle endnu flere data.

Der er særligt interessant for dig hvis følgende også gør sig gældende:

  • Du bruger 10.000 DKK< hver måned i spend.
  • Du får nogen konverteringer hver måned.
  • Beslutningsprocessen for dine kunder er længere end 24 timer (en cookies levetid).
  • Dine potentielle kunder er 15.000 DKK< værd for dig.
  • Din målgruppes beslutningsproces foregår over forskellige devices (mobil, tablet, arbejdscomputer, privatcomputer m.m.)

I øvrigt hvis du kombinerer Enhanced Conversions med Google Ads Native sporing og Google Consent mode, så står du pludseligt med det vildeste "sporingshub" med både mere og bedre data.

Hvordan implementerer man Enhanced Conversions?

Du kommer ikke uden om, at skulle kunne lidt javascript (kode) for at gøre dette.

Den nemmeste måde at implementere Enhanced Conversions på er nemlig ved at indstille dine kontaktformularer til at sende navn, email, telefonnummer, adresse og IP-adresse som et datalayer-event, når formularen udfyldes.

Disse data kan derefter sendes til Google Ads gennem Google Tag Manager.

 

Vi hverken bider, kradser eller snærre...

Vi vil bare gerne høre fra dig 👋

Slå på tråden

Ring til os på: +45 92 44 93 83

Der er plads i indbakken

Skriv til os på [email protected]


    Tak for din henvendelse. Du hører fra os senest inden udgangen af den næstkommende hverdag. ⏱️

    Vi bestræber os på, at besvare alle henvendelser lynhurtigt. Du hører senest fra os indenfor 2 arbejdsdage. Hvis din henvendelse ikke kan vente, så kan du fange os på telefon: +45 92 44 93 83