Cookie consent: “Sig nu bare ja tak til den småkage”

Du kan ikke sige ”online marketing” uden at, cookie consent, er en integreret komponent. Det er et emne som er drevet meget af uvidenhed og frygt.

Derfor vil jeg I denne artikel dykke ned i ”hvad er overhovedet relevant”, men også at hjælpe dig med at forstå, hvad det er, og hvordan det påvirker din data og forretning.

Min grundholdning er, at der skal være styr på basis – og lad så almindelig sund fornuft sejre.

Hvad er Cookie Consent?

Cookie Consent er et begreb, som dækker over, at det I forbindelse med GDPR-regulativerne er blevet et krav at indhente aktivt samtykke, hvis vil du placere cookies (små brudstykker af sporingskode) i folks browsere og/eller anden marketing-sporing på din hjemmeside i folks browsere.

Der findes flere udbydere, som kan hjælpe dig med, at sikre at dine cookies placeres på korrekt og lovlig vis f.eks. Cookiebot og Cookieinformation.

Dette samtykke skal opbevares i et vist antal år, hvilket du kan finde ved at lave en hurtig Google-søgning.

Men andre ord; så er ’Cookie Consent’ den juridiske del af at opsætte sporing på dine brugere, hvor du sikre at din sporing er i overenstemmelse (compliance) med direktiver, national og international lov.

Opskriften på GDPR-overensstemmende-cookies

For at få en bradepande af de skønneste GDPR-compliant cookies skal man bruge:

  • 150 gram af at alle funktionelle, - statistik, - og marketingcookies blokeres i koden indtil de aktivt accepteres.
  • 2 spsk. Af en opdateret deklaration over alle cookies indeholdende; typen af cookie, hvilken information den henter, hvem data deles med og hvor længe data gemmes.
  • En knivspids banner, som gør det muligt at til- eller fra vælge cookies, som ikke præger brugeren for meget til et valg (f.eks. ved at gøre ”nej tak” knappen meget lille).

Bemærk: Men det er vigtigt at bemærke, at det ikke kun gælder cookies. Samtykkekravet gælder også for indsamling af persondata og "Local Storage", hvis local storage bruges til datalagring, på samme måde som man normalt ville bruge en cookie til.

Hvad gør cookie consent ved min data?

Vi har analyseret på tværs af flere hjemmesider på tværs af brancher, og konklusionen er, at når man opsætter GDPR-compliant cookie consent, så reduceres mændgen af data med ca. 30-40% fordi de enten afviser cookies, eller ikke får taget stilling til banneret.

Hvis cookie consent er sat korrekt sat op, så vil kvaliteten være den samme for de resterende brugere.

Bonus info: Du kan få 8-10% flere til at godkende cookies, ved at placeres banneret i bunden af din hjemmeside, har vi erfaret.

Inden du går i panik – Google Consent mode

At du mister data pga. implementeringen cookie consent, så kan du indhente mere data for dine Google-produkter, på lovlig vis, selvom folk ikke godkender cookies.

Hvis du ikke ved hvad det er for noget, så læs min artikel om Google Consent Mode.

Hyppige fejl

Der er nogle almindelige fejl, som folk ofte begår, når det kommer til cookie consent:

  • Marketing scripts aktiveres først ved næste sidevisning, når samtykke er bekræftet
  • Cookiebot er sat op, men man blokerer kun nogle cookies og ikke dem, der sættes via Tag Manager – for dem skal du blokere selv inde i Tag Manager.
  • Der arbejdes med USA, men man er ikke opmærksom på at USA faktisk ikke kræver aktivt samtykke – alene passivt samtykke (at banneret ses) er nok.
  • Youtube videoer ligger bag et klik på en knap og kan derfor sætte cookies eller local storage uden samtykke

Hvem bør tage Cookie Consent til sig?

I princippet er det vigtigt for alle, men der hvor vi ser størst fokus er:

  • Advokater, revisorer mv. fordi kunderne forventer at de har styr på juraen
  • Det offentlige, skoler mv. fordi man kan få tæsk internt for ikke at have styr på det
  • Store internationale organisationer, fordi det samlede selskab kan møde bøder op til 4% af årlig omsætning hvis bare ét website gør det forkert.
  • Mediehuse og lignende organisationer, hvor brugerne kan skabe en shitstorm

Som lille virksomhed skal du ikke som udgangspunkt være bange – dommene i Europa har indtil nu været få – men du skal være opmærksom på din risiko og overveje om det ikke er bedst at følge reglerne overordnet set.

Afsluttende tanker

At navigere i verdenen af cookie consent kan være en udfordring, men det er en nødvendig del af at drive en online forretning i dag.

Ved at forstå hvad det er, hvordan det påvirker din data, og hvordan man undgår almindelige fejl, kan du sikre, at din virksomhed er i overensstemmelse med GDPR og klar til at tage imod dine kunder på den mest effektive og lovlige måde.

Ved at følge disse retningslinjer, kan du skabe en bedre brugeroplevelse for dine kunder, samtidig med at du overholder loven. Det er en win-win situation for alle!

Det er vigtigt at basere sit sporingssetup på noget, som er i overenstemmelse med GDPR, så man ikke bygger en datahub, som man får besked på, at lukke.

Ps. Så meget udvikling er der ikke på området.

 

Vi hverken bider, kradser eller snærre...

Vi vil bare gerne høre fra dig 👋

Slå på tråden

Ring til os på: +45 92 44 93 83

Der er plads i indbakken

Skriv til os på [email protected]


    Tak for din henvendelse. Du hører fra os senest inden udgangen af den næstkommende hverdag. ⏱️

    Vi bestræber os på, at besvare alle henvendelser lynhurtigt. Du hører senest fra os indenfor 2 arbejdsdage. Hvis din henvendelse ikke kan vente, så kan du fange os på telefon: +45 92 44 93 83